Firma PIKO má celozávodní dovolenou od 25.7 do 11.8.2022. Zboží co není skladem bude dodáno až konec srpna.

Flexi koleje G

01.12.2021 20:17

Používání flexi kolejí pro zahradní železnici.

Flexi kolej je vlastně taková stavebnice, kde máte zvlášť kolejové pruty a zvlášť pražce. Je to kolej, která se po zkompletování dá tvarovat na kolejišti dle potřeby modeláře.  Nejvíce rozšířené stavebnice flexibilních kolejí, se skládají  s pražcového pole o délce 30 cm od firmy LEBU a kolejový profilů  240 cm nebo 300 cm od firmy THIEL nebo Train Line 45. Pro spojování dvou kolejových polí se používají klasické plechové spojky, Thiel, LGB nebo Piko, nebo samozřejmě lepší, šroubovací spojky. Modeláři se dělí na dva tábory, jedni preferující šroubovací spojky od Massotu a druhá skupina, spojky LEBU. Massoth spojka je dlouhá 19 mm a má dva šroubky z vrchu na spoj. Lebu spojka je dlouhá 13,5 mm nebo 20 mm, šroubovaná z boku pod patou kolejnice. Nejméně rozšířené spojky jsou od firmy THIEL. Tento spoj je nejvíce modelový, ale také nejméně pevný. Skládá se dvou plíšku které jsou pro šroubované tělem kolejnice. Montáž je opravdu také velice pracná.

Pro všechny druhy spojení, je dobré předem na spoj aplikovat vazelínu PIKO 36215. ( i na plechové spojky).

Na tvarování flexi kolejí se používá ohýbačka od Masoth nebo THIEL. 

Ohýbačka Thiel: tato ohýbačka je vyrobená na tvarování jen jedné koleje, nastavíte potřebný oblouk a protáhnete kolejový prut. Pro menší rádius musíte protáhnout prut několikrát na potřebný poloměr.

Ohýbačka Massoth: tato ohýbačka je zhotovená na tvarování celého kolejového pole, můžete tvarovat obě koleje na jednou. Ohýbačku nasadíte na koleje a kolečkem nastavíte rádius  a ohýbačkou jezdíte dopředu a dozadu.  Když potřebujete menší rádius tak musíte postupně  přidávat na stupnici kolečkem. Ohýbačkou začnete tvarovat rádius až 5 cm od kraje koleje, když vám do oblouku vyjde spoj, sešroubujete dvě kolejové pole k sobě a ohýbáte je na jednou. Taky je dobré vnitřní kolej předem o kousek zkrátit. Při troše šikovnosti se dají kolejnice ohýbat i ručně. 

Položení kolejí na štěrkové lože.

Nejjednodušší a taky možná nejlepší je klasické štěrkové lože, dobře odvádí vodu, nevadí mu mráz a v případě potřeby se dobře opravuje. Začneme tím, že uděláme rýhu do země, hloubka kolem 15 cm šíře 20 cm ( pro jednokolejku). Do rýhy nasypeme drcený kámen frakce 4 až 8 mm a zhutníme do roviny. Na připravené štěrkové lože pokládáme koleje a na závěr můžeme kolej za štěrkovat drceným kamenem frakce 2 až 4 mm. 

Upevňování kolejí k podloží se musí velice dobře promyslet. Musíte si uvědomit že koleje jsou z mosazi, která se roztahuje dle teploty okolí. Venkovní teplota se pohybuje okolo od -25 až 35°C  ( v létě jsem měřil teplotu přímo na hlavě kolejí a naměřil jsem 47°C) takže rozdíl teplot je minimálně 70°C.  Standardně se počítá s roztažností na 1m – 1 mm. Z tohoto důvodu pevně připevněné pražcové pole není vhodné.  Když budete mít kolejové pole moc napevno, může dojít k zdeformování nejen pražců, ale i  zkroucení kolejnic, nebo také kolej vyskočí ven z pražců a dojde k odlámání držáků na pražcích. Nejlépe je koleje nechat co nejvíce na volno, aby se mohli pohybovat.

Příjemné stavění vašeho kolejiště.

Redaktor: Karel a Zdeněk

Spinner
Cookies Cookies

Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby se Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.

Zde máte možnost přizpůsobit si nastavení souborů cookies v souladu s vlastními preferencemi.