Tunely pro zahradní železnici

04.12.2021 10:15

Tunel je dopravní stavba, která vede pod zemí skrz krajinou vyvýšeninu, pod mořem, říčním tokem či městem. Obvykle slouží pro silniční, kolejovou nebo pěší dopravu. Vodní tunely vybudované k přivádění nebo odvádění vody se někdy označují též jako štoly. Železniční i silniční tunely i prostory metra ve válečných dobách mohou posloužit též jako protiletecké kryty pro obyvatelstvo nebo pro válečnou výrobu. Výstavba tunelu se nazývá tunelování. 

Nejdelším tunelem světa je železniční tunel Seikan mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó. Jeho délka je 53,9 km z toho 23,3 km pod mořským dnem. Ve Švýcarsku se staví Gotthardský úpatní tunel, který bude mít po svém dokončení délku 57 km.

V České republice je v roce 2009 nejdelším silničním tunelem tunel Panenská 2115 metrů a z budovaných silničních tunelů tunel Blanka 5502 metrů, z železničních tunelů je nejdelší Březenský tunel 1758 metrů, zamýšlený Barrandovský tunel na vysokorychlostní trati Praha – Beroun by měl měřit asi 19 km. Celkovou délkou je však předčí tunely pražského metra nebo pražské kolektorové sítě.

Historie tunelů:

Nejstarší tunely se stavěly pravděpodobně pro účely zavlažování. Římané tunely využívaly ke spojeni akvaduktů přivádějících vodu. První významný tunel pro přepravu nákladů byl postaven až roku 1670, kdy byl proražen 158 metrů dlouhý tunel srze skalnatý kopec blízko Béziers ve Francii. Stavbu tunelů urychlil vývoj železnice v 19. století. Tuto činnost významně usnadnil Marc Brunel, který roku 1818 vynalezl razicí štít během ražení tunelu pod Temží. Tento vynález významně ulehčil stavbu tunelů. První železniční tunely vznikly mnohdy metodou, při které byl vyhlouben velký výkop a ten se pak překryl. Pod vodou se tunel může stavět z prefabrikovaných betonových sekcí, které se upevní a spojí. Voda a kal je následně odčerpána. Existuje však více metod. Moderní způsob „automatického“ hloubení tunelů, využívá hydraulicky poháněnou frézovací hlavu s řeznými zuby z karbidu wolframu.

Tunely pro zahradní železnici:

Stavba tunelů pro zahradní železnice se používá jaký koliv stavební materiál, pro inspiraci pár fotek. Nejdůležitější je aby spodek tunelu byl něčím blokovaný proti krtkům, ale zase je potřeba aby s tunelu dobře se odváděla dešťová voda. Někteří modeláři používají na vršek tunelu hydro izolaci proti vodě. Tunel by měl být dobře přístupný v celé své dílce, kdy by se v něm něco stalo a bylo to možno opravit. Také je dobré vstupy tunelu zavírat proti zvířatům nebo proti nafoukáním listů ze stromů. Výška a šířka tunelů se staví dle aktuálního použitelného materiálu. Nejmenší doporučená šířka je 20 cm a výška 25 cm. Kdo jezdí elektrikou lokomotivou a se sběračem nahoře tak je dobré mýt tunel vysoký 35 cm. Na portály tunelů se dají použít výrobky od firmy Asy Model.

Spinner
Cookies Cookies

Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby se Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.

Zde máte možnost přizpůsobit si nastavení souborů cookies v souladu s vlastními preferencemi.